Info

Håndcykling er en idrætsgren i Para­cyklingen under Dansk Handicap Idræts­Forbund.

Håndcykling er en sport der hovedsageligt dyrkes af personer med en fysisk funktionsnedsættelse/ et fysisk handicap, der begrænser eller udelukker brug af benene. Ofte er håndcyklisterne kørestolsbrugere. Sporten er ideel, fordi man kan tilpasse sin træning til sit eget niveau, egne ambitioner eller behov for fysisk aktivitet... Man kan træne hele året.
Man kan cykle i naturen med familie og venner, stille op i motionscykelløb eller man kan prøve kræfter mod andre håndcyklister i internationale løb. Alle med en vis armfunktion, kan køre håndcykel. Det kræver ikke nogen speciel teknik, og man får helt sikkert en god oplevelse første gang, man prøver.
For kroppen er håndcykling en fantastisk måde at blive brugt på, og man får udfordret puls og åndedræt. Og det er fedt at træne arme, balance, få motion i den friske luft på samme tid.

Dansk Håndcykelklub

Dansk Håndcykelklub blev stiftet i år 2000 med det hovedformål at fremme håndcykelsporten i Danmark samt at formidle kontakt til løb både nationalt og internationalt.
Klubben er medlem af DHIF, Dansk Handicapidræts­Forbund – som udover at have elitesatsning og have ansat en landstræner også dyrker et samarbejde med DCU om at Cykelløb, for Para­cyklingen – som også omfatter håndcyklerne. For øjeblikket tæller klubben 50 medlemmer ­ fordelt over hele landet. I løbet af året samles vi til forskellige arrangementer, og til den daglige træning er det muligt at arrangere fællestræning med andre medlemmer, der bor i nærheden. Se kalenderen.

Løb i Danmark

Der afholdes hvert år en række løb som er tilrettelagt udelukkende for håndcyklister i perioden maj til september. Distancerne varierer fra ca. 5 til 120 km, alt efter løbstype. Her er det muligt at dyste mod andre cyklister – oftest i løb med 5­15 deltagere. Der køres løb både på Sjælland og Jylland. Ud over de faste løb er Håndcykling også en Fast tilbagevendende samlingspunkt på Egmont Højskolens korte sommerkursus i UGE 27 Dette kurset er udviklet i samarbejde med Dansk Handicap Idræts­Forbund, DHIF.

Løb uden for landets grænser

Når man kommer syd for den danske grænse er håndcykling meget mere udbredt, og her er der mulighed for at deltage i løb med et startfelt på op til 200 håndcyklister. Håndcykelklubben har flere gange været repræsenteret ved store løb i udlandet, bl.a. Hamborg Marathon, Heidelberg Marathon og Berlin Marathon. Flere af klubbens medlemmer har erfaring med at rejse til andre kontinenter og køre cykelløb der.
Der er rig mulighed for at trække på andres erfaringer, og måske kombinere en lille ferie med et af de store løb. Se kalenderen.